Ο Ζητιάνος

Κοινωνικό
από 23/12/2017 έως 28/1/2018
  (5,0 / 5,0) από 2 κριτικές
Theatrinos  
2 Οκτωβρίου 2017
Εξαιρετική εντύπωση μας έκανε ο πολύ δημιουργικός και παραστατικός τρόπος με τον οποίο οι ηθοποιοί μεταμορφώνονταν σε διαφορετικούς ρόλους. Σε συνδυασμό με τους πολύ προσεγμένους φωτισμούς και τα ηχητικά και οπτικά εφέ επί σκηνής, μεταφέρουν τους θεατές στο κλίμα και τις εικόνες της επαρχίας του 19ου αιώνα, αλλά με έναν εξαιρετικά σύγχρονο τρόπο. Τα στυλιζαρισμένα σκηνικά του θεσσαλικού κάμπου, μοντέρνα και λιτά, δίνουν κίνηση στη σκηνή και δένουν αρμονικά με την τόπο και το χρόνο στον οποίο εκτυλίσσεται η υπόθεση.
Οι ερμηνείες όλων των ηθοποιών, με γλαφυρό θεατρικό ύφος και σχεδόν χορευτική κίνηση, συμβάλλουν στην εμπέδωση του κωμικοτραγικού στοιχείου της υπόθεσης. Ξεχωρίσαμε την συγκλονιστική ερμηνεία του Λεωνίδα Κακούρη στο ρόλο του ζητιάνου, ο οποίος καταφέρνει να ενσωματώσει με μεγάλη επιτυχία όλες τις πτυχές του χαρακτήρα: πονηριά, ανηθικότητα, κυνισμός, αλλά και ευαισθησία συνυπάρχουν σε αυτό τον ήρωα. Όπως πολύ εύστοχα έχει γράψει ο Φώτος Πολίτης «ο Τζιριτόκωστας δεν είναι απλώς ένας κοινός τύπος Κραβαρίτη. Είναι ο Έλλην πολιτικός, ο Έλλην επιστήμων, ο Έλλην χρηματιστής ή έμπορος, ο ολέθριος "έξυπνος" Ρωμιός της εποχής μας».
- Κριτική του Theatrinos.gr για την παράσταση που παίχτηκε το Μάιο 2017 -
-
Έγραψαν για την παράσταση  
2 Οκτωβρίου 2017
● Ο θεατρολόγος και κριτικός Κωνσταντίνος Μπούρας - Ο διαχρονικός «Ζητιάνος» του Καρκαβίτσα σε μια σημαντική παράσταση στο «Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου», χάρη στην θεατρικότητα που τόνισε εντέχνως η σκηνοθέτις Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη.
● Ημερησία - Η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη διακονεί με συνέπεια το είδος, όχι μόνο στηριζόμενη σε παλιά κείμενα, αλλά και εμπεδώνοντας μία δική της φόρμα που χαρακτηρίζεται από την ατμόσφαιρα του ποιητικού θεάτρου , το σωματικό θέατρο και τις εικαστικές σκηνικές δημιουργίες.
Συγκλονιστικό κείμενο που η παράσταση με λιτά μέσα, ήχους και αυτοσχεδιασμούς, μέσα από την οπτική των γυναικών, μετέφερε την εικόνα του βάλτου που ο ισχυρός έχει πάντα την εξουσία, ενώ οι δεισιδαιμονίες και η πατριαρχική δομή εξαθλιώνουν πρώτα τις γυναίκες και τα παιδιά.
● Artic - Στην παράσταση ο συμβολισμός καθίσταται πρόδηλος: η λήξη της ταυτίζεται με τον συμβολισμό που παράγει το κοστούμι που φορά πλέον ο ζητιάνος. Κοστούμι που ταυτίζεται με την απόκτηση εξουσίας και άρα όπως προείπα στην δόμηση των δράσεων των άλλων. Η δόμηση αυτή την φορά πραγματοποιείται μέσω της αποδόμησης. Η εξουσιαστική άνοδος του ζητιάνου θα σημάνει τον αφανισμό του χωριού. Ο Λεωνίδας Κακούρης στον ρόλο του ζητιάνου μέσω της ερμηνείας του μετέδωσε όλο το φάσμα της πονηριάς, της μοχθηρότητας και του αριβισμού του ήρωα. Οι τρεις ηθοποιοί (Κατερίνα Μπιλάλη, Μαρία Καρακίτσου, Λευτέρης, Γιώτα Τσιότσκα) πραγματοποιούσαν εναλλαγές ρόλων, καθώς λειτουργούσαν τόσο ως αφηγήτριες της υπόθεσης, όσο και ως οι αφελείς κοπέλες του χωριού, αλλά και ως το σύνολο των χωρικών σε καλοεπεξεργασμένες ερμηνείες.
-
Ο Ζητιάνος

Σύντομη περιγραφή

Ένα από τα σπουδαιότερα μυθιστορήματα της Νεοελληνικής λογοτεχνίας διασκευάζεται πρώτη φορά για το θέατρο μέσα από μια σύγχρονη σκηνοθετική ματιά. Μια παράσταση για τους ενήλικες, τους εφήβους και για όλη την οικογένεια.

Αναλυτική περιγραφή

Ο «Ζητιάνος» του Ανδρέα Καρκαβίτσα παίρνει δεύτερη παράταση παραστάσεων λόγω της μεγάλης προσέλευσης. Η παράσταση της ομάδας Anima παρατείνει τις παραστάσεις της για δεύτερη φορά, από τις 23 Δεκεμβρίου εως τις 28 Ιανουαρίου, στο Θέατρο Από Μηχανής.
Ο Ζητιάνος του Καρκαβίτσα αναφερόμενος στην εποχή της προσάρτησης της Θεσσαλίας στο Ελληνικό κράτος (1881) σκιαγραφεί την κατάσταση ενός χωριού του θεσσαλικού κάμπου και των κατοίκων του, οι οποίοι κυριαρχημένοι από ταπεινά ένστικτα, από παγανιστικές δοξασίες, φτώχεια και αμάθεια, γίνονται υποχείρια ενός δαιμόνιου επαγγελματία Επαίτη, ο οποίος τους οδηγεί προς την καταστροφή.
Με αυτόν τον τρόπο ο Καρκαβίτσας προβάλλει τη φθορά του παλιού μεσαιωνικού κόσμου, στον οποίο επικρατούσαν οι δόλιοι, οι επιτήδειοι και οι ισχυροί, προτείνοντας τελικά μέσα από την απόλυτη επικράτηση του κακού, το αντίθετό της, δηλαδή την εξέλιξη, την μόρφωση, την πνευματικότητα, την κυριαρχία των θετικών ενστίκτων έναντι των αρχέγονων ηθών, τις κοινωνικές μεταρρυθμίσεις, και εν τέλει την επίμοχθη αντίσταση στο πιο ισχυρό.
Στο Νυχτερέμι, ένα χωριό κοντά στις εκβολές του Πηνειού, ενώ οι κάτοικοί του βρίσκονται στα δικαστήρια με τον μπέη της περιοχής, στην προσπάθειά τους να ξεκαθαρίσουν το ιδιοκτησιακό καθεστώς του χωριού, με την κρυφή ελπίδα ότι θα καταφέρουν να νικήσουν και να θεωρηθούν τα κτήματα δικά τους και όχι του μπέη, φτάνει ένας ζητιάνος μαζί με το δεκαπεντάχρονο ζητιανόπουλό του.
Το κύριο πρόσωπο του μυθιστορήματος, ο ζητιάνος ονόματι Τζιριτόκωστας, αφού ξυλοφορτωθεί από τον τελωνοφύλακα Βαλαχά, θα προκαλέσει τη συμπόνια των κατοίκων που θα του προσφέρουν φιλοξενία και τροφή. Την επόμενη μέρα, ο ζητιάνος θα προκαλέσει το ενδιαφέρον των γυναικών του χωριού, με τα «θαυματουργά βοτάνια» του, και θα κατορθώσει να πουλήσει, το «αγαπόχορτο», το «σερνικοβότανο» και άλλα βοτάνια, καθώς και υλικά για ξόρκια και για μαγικά, παίρνοντας σε αντάλλαγμα ό,τι πιο ακριβό έβλεπε ότι είχε το κάθε σπίτι, που θα το μεταπουλούσε και θα γέμιζε με χρυσές λίρες. Αδιάφορος και ασυγκίνητος για τη μοίρα και την τύχη αυτών των γυναικών θα δώσει βοτάνια που θα μπορούσαν να οδηγήσουν και στο θάνατο, ενώ θα καθοδηγήσει επιδέξια όλο το χωριό, άντρες και γυναίκες να ικανοποιήσουν τις επιθυμίες του· να εκδικηθεί δηλαδή το ξύλο που έφαγε από τον τελωνοφύλακα και παίζοντας με την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία τους, να τους καθοδηγήσει να βάλουν φωτιά στο σπίτι που μένει για να τον κάψουν ζωντανό. Τέλος, θα βάλουν φωτιά και στο μεγάλο σπίτι του μπέη, οπότε παρεμβαίνουν οι ελληνικές Αρχές και οι Τούρκοι αφέντες της περιοχής, οδηγώντας όλους τους άντρες στη φυλακή της Λάρισας.
Στην παράσταση της ομάδας Anima η ιστορία ξετυλίγεται από την πλευρά των γυναικών της ιστορίας, οι οποίες ακόμα πιο εγκλωβισμένες στην ανδροκρατούμενη κοινωνία του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, επηρεασμένου βαθιά από την οθωμανική κοινωνική δομή, στέκουν ανήμπορες να αντισταθούν και να προφυλάξουν τα παιδιά τους, τους εαυτούς τους και τους άντρες που κάνουν κουμάντο, από το επερχόμενο κακό που φέρει επιδέξια μαζί του ο άντρας Ζητιάνος. Έτσι βλέπουμε στην αρχή της ιστορίας τις γυναίκες πεθαμένες πια, στο μεταίχμιο του άλλου κόσμου, να επιστρέφουν πίσω στον τόπο τους για να ξαναζήσουν την ιστορία τους, να την διηγηθούν και να καταλάβουν… Μέσα μια σύγχρονη εικαστική αναπαράστση αναλαμβάνουν διάφορους ρόλους, στην προσπάθειά τους να κατανοήσουν τόσο τη δική τους πλευρά όσο και την πλευρά των αντρών της ιστορίας.

Ηθοποιοί

Λεωνίδας Κακούρης
Κατερίνα Μπιλάλη
Μαρία Καρακίτσου
Λευτέρης Παπακώστας
Γιώτα Τσιότσκα

Συντελεστές

Διασκευή: Κική Κουβαρά
Σκηνοθεσία: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου
Σκηνογραφία - Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Πρωτότυπη μουσική: Κώστας Νικολόπουλος
Χορογραφίες - Επιμέλεια κίνησης: Άννα Απέργη
Επιμέλεια φωτισμών: Παναγιώτης Λαμπής
Κατασκευή σκηνικού - Μάσκες: Περικλής Πραβήτας
Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Δενδρινού
Κλαρίνο - Ντουντουκ: Γιώργος Δούσος
Διεύθυνση παραγωγής: Όλγα Μαυροειδή

Video

Στοιχεία θεάτρου

Ακαδήμου 13
Μεταξουργείο
Τηλ. 210 5232097

Κριτικές θεάτρου

Google: 4.3
Facebook: 4.6