Η Αγριόπαπια

Δράμα
από 22/11/2017 έως 3/6/2018
Δεν υπάρχουν κριτικές για την παράσταση.
Η Αγριόπαπια

Αναλυτική περιγραφή

«Αν έχεις εσύ δίκιο κι εγώ άδικο, τότε δεν αξίζει να τη ζει κανείς αυτή τη ζωή».
Ο Γκραίγκερς γυρίζει στην πατρίδα του έπειτα από χρόνια απουσίας σ’ ένα ερημικό μέρος, όπου ανέπτυξε τη φιλοσοφία του για τη ζωή, την οποία αποκαλεί «επιταγή του ιδεώδους» και συνοψίζεται στον αγώνα για επίτευξη της αλήθειας με κάθε θυσία.
Επιστρέφοντας ξανασυναντά τον παιδικό του φίλο Γιάλμαρ Έκνταλ, ο οποίος ζει σε μία πλάνη ως προς την οικογενειακή του γαλήνη, τη συζυγική του ευτυχία και το μέγεθος της προσωπικότητάς του. Ο Γκραίγκερς τον θεωρεί τότε ιδανικό παραλήπτη για την «επιταγή» του και επιχειρεί να οδηγήσει την οικογένεια Έκνταλ στη συνειδητοποίηση της ψευδαίσθησής της και να «σώσει» με κάθε κόστος την αγριόπαπια από τον βυθό.
Η αλήθεια πρέπει να αποκαλύπτεται, όποιο κι αν είναι το κόστος, διότι μόνο τότε μπορεί κανείς να γίνει κοινωνός της ιδεώδους ζωής, υποστηρίζει ο Γκραίγκερς κατά την αντιπαράθεσή του με τον Ρέλινγκ πάνω στη μοίρα του Γιάλμαρ. Το ζωτικό ψεύδος είναι η θεραπεία διά πάσαν νόσον, αντιτείνει ο πνευματικός του αντίπαλος. Ο Χένρικ Ίψεν, ένας από τους μεγαλύτερους στοχαστές κι επαναστάτες του παγκόσμιου θεάτρου, για άλλη μια φορά αποκαθηλώνει πρότυπα γράφοντας την Αγριόπαπια, μια ποιητική και γεμάτη συμβολισμούς τραγικωμωδία για τα ζωτικά ψεύδη και τις μετα-αρετές μας, που διαδραματίζεται μέσα στο χάσμα δύο οικογενειών.
Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Δημήτρης Τάρλοου, σημειώνει: «Σε μια χώρα όπου η συντριπτική πλειοψηφία της κοινωνίας τρέφεται από τα ζωτικά της ψεύδη, ιδεολογικά και ιστορικά, σε μια χώρα που κανείς δεν θέλει να κοιτάζει τον εαυτό του στον καθρέφτη, σ’ έναν τόπο που έχει εξορίσει ό,τι αληθινό και ουσιώδες, που έχει μετατρέψει τη φύση σε τσιμέντο, εκεί μας μεταφέρει η Αγριόπαπια. Στην πατρίδα των παθιασμένων αγωνιστών με τις φουσκωμένες τσέπες, εκείνων που εξαιτίας των δικών τους τραυμάτων, συμπλεγμάτων και ανεπαρκειών δεν διστάζουν να καταστρέψουν τα πάντα γύρω τους, σ’ έναν τόπο αυταπάτης, ντρόγκας και ακραίου συμφέροντος. Σε μια χώρα με θύματα παιδιά και εφήβους που σαν τις κυνηγημένες από τις άθλιες καραμπίνες αγριόπαπιες, χώνουν το κεφάλι μέσα στην λάσπη του βυθού και μένουν για πάντα εκεί. Ακίνητα και σιωπηλά.»
-----------------------------------
Η Αγριόπαπια και η διαλεκτική της μετα-αρετής
Το γεγονός ότι ο τραγικός θάνατος συμβαίνει κοντά στο τέλος του έργου, δεν σημαίνει ότι ο συγγραφέας αντιτάσσεται στη συλλογιστική που οδήγησε σ’ αυτόν. Ο Σοφοκλής, για παράδειγμα, μπορεί και να υποστήριζε περισσότερο τις θέσεις της Αντιγόνης από εκείνες του Κρέοντα. Αν είναι έτσι, ο θάνατος της Αντιγόνης εκθειάζει την άποψή της και καταδικάζει αυτή του Κρέοντα. Αν το έργο τελείωνε με τον θάνατο της Χέντβιγκ, η απάντηση θα ήταν δύσκολο να αποκρυπτογραφηθεί. Ο Ίψεν, όμως, μας προσφέρει μια ένδειξη συνεχίζοντας το έργο μέχρι του σημείου που ο Γκραίγκερς και ο Ρέλινγκ θα συνδιαλεχθούν πάνω στη σημασία του θανάτου της. Ο Ρέλινγκ λέει ψέματα στους ανθρώπους και τους παρακινεί να δεχτούν ένα ζωτικό ψεύδος σε σχέση με τους εαυτούς τους, το οποίο τους δίνει τη δυνατότητα να ζούνε ευτυχισμένοι εντός των ορίων που η ζωή τους θέτει. Γι’ αυτό, πιστεύω, πως ο Ίψεν γέρνει τη ζυγαριά κατά της ιδέας ότι το να αγωνίζεται κανείς για το ιδεώδες δικαιώνει τις πράξεις του. Η ζυγαριά γέρνει υπέρ του να δέχεσαι όρια ως μιας μετα-αρετής που δικαιώνει τα ψέματα του Ρέλινγκ και οποιαδήποτε άλλη αμφίβολη πράξη βοηθάει τους ανθρώπους να δέχονται όρια και να ζουν ευτυχισμένοι... | Raymond J. Wilson, Striving and accepting limits as competing meta-virtues
-----------------------------------
Μία σκέψη που χτυπάει πισώπλατα
Τι ασύλληπτη φρίκη να μισείς τον αγαπημένο, να γυρνά η αγάπη σου σε μίσος! Από όλα τα μαρτύρια της ψυχής, το πιο πικρό, το πιο φοβερό είναι να μισείς τον αγαπημένο σου και όμως να τον αγαπάς! Να θέλεις να κάνεις τα πάντα γι’ αυτόν, να θες να του δώσεις τη ζωή σου μένοντας δεμένος στον όρο που κανείς δεν μπορεί να ελέγξει, στον όρο που προσάπτει την ευλογία σε μια προϋπόθεση ώστε να αποτελεί ευλογία από μόνη της. Τότε επιλέγεις είτε να αφήσεις τη δική σου ευλογία, για να ζήσεις δυστυχισμένα με τον αγαπημένο σου, είτε να πιστέψεις στη σωτηρία σου και μισώντας να αφήσεις αυτόν που αγαπάς! |Søren Kierkegaard, Το κεντρί της ύπαρξης

Ηθοποιοί

Θέμης Πάνου
Γιάννος Περλέγκας
Γιώργος Μπινιάρης
Γιάννης Κότσιφας
Λένα Δροσάκη
Σίσσυ Τουμάση
Άννα Μάσχα
Αντίνοος Αλμπάνης
Ιωάννης Καπελέρης
Αλκιβιάδης Μαγγόνας
Στέργιος Κοντακιώτης
Νίκος Πυροκάκος
Ανδρέας Νάτσιος
Γιάννης Γούνας
Ζύλο Τσαούσι

Συντελεστές

Συγγραφέας: Ερρίκος Ίψεν
Μετάφραση - Δραματουργία - Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου
Συνεργάτις Δραματουργός: Έρι Κύργια
Σκηνικά - Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Μουσική: Nalyssa Green
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Σκηνοθεσία κινηματογραφικού μέρους: Χρήστος Δήμας
Κινησιολογία: Κορίνα Κόκκαλη
Βοηθοί σκηνοθέτη: Δήμητρα Κουτσοκώστα, Ελένη Μιχαηλίδου, Μάγδα Καυκούλα
Βοηθός σκηνογράφου - ενδυματολόγου: Αλέξανδρος Γαρνάβος
Βοηθός φωτιστή: Ναυσικά Χριστοδουλάκου
Εκγύμναση ηθοποιών: Χριστιάνα Κοσιάρη
Φωτογραφίες - trailer παράστασης: Βάσια Αναγνωστοπούλου

Video

Στοιχεία θεάτρου

Τρικόρφων 3-5
Πλατεία Βικτωρίας
Τηλ. 210 8210991

Κριτικές θεάτρου

Google: 4.5
Facebook: 4.6