Removement Athens 2017

- 1 έως 30 Ιουνίου 2017 -

Τρεις στοές του κέντρου της Αθήνας ζωντανεύουν μέσα από εικαστικές παρεμβάσεις και διαδραστικές performances καταξιωμένων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Στοά Καΐρη | Στοά Πραξιτέλους | Στοά Αρσάκη

 

 

Το Removement Athens 2017 εστιάζει και αντλεί τις θεματικές του από τις Στοές της Αθήνας. Ακολουθεί την «πορεία» των εμπορικών οδών του κέντρου μέσα στη σύγχρονη ιστορία και την μεταμόρφωση τους την τελευταία διετία. Τόποι που επισφραγίστηκαν επί δεκαετίες με εις-ροές ανθρώπων, χώροι που επιτέλεσαν το όνειρο της επιτυχίας αλλά και των διαπροσωπικών σχέσεων, δαμάζονται σήμερα από την λήθη. Μαζί με την αλλαγή της χρήσης και το πέρασμα του χρόνου παραγκωνίστηκαν οι ιστορίες και οι άνθρωποι που δημιούργησαν τις στοές της πόλης. Οι ιστορίες αυτές λειτούργησαν για το Removement ως έμπνευση των καλλιτεχνών, εικαστικών και παραστατικών, με αποτέλεσμα τη συνθετική παρουσίασή τους με σειρά εικαστικών παρεμβάσεων, εγκαταστάσεων και performances για έναν μήνα, από την 1η έως τις 30 Ιουνίου 2017! 

Κεντρικός θεματικός άξονας του Removement Athens 2017 είναι η επανάχρηση και η αναβίωση των ιστοριών που συνοδεύουν τρεις Στοές των Αθηνών: Στοά Καίρη, Στοά Αρσάκη και Στοά Πραξιτέλους. Εικαστικά έργα δημιουργούνται για τις στοές με σκοπό να γίνουν πάλι οι χώροι: τόποι. Μέσω έρευνας και συλλογής υλικού από τους ιδιοκτήτες, ενοικιαστές και χρήστες των τριών στοών, συγκεντρώθηκε υλικό που αποτέλεσε την αφορμή και πηγή έμπνευσης των καλλιτεχνών, με επακόλουθο τα προτεινόμενα έργα και δράσεις να έχουν εννοιολογικούς συσχετισμούς με την ιστορία των κτιρίων και της κάθε γειτονιάς. Η αναβίωση των χώρων, των ιστοριών, και η επανάχρηση των Στοών είναι o βασικός θεματικός άξονας του Removement. Στο χάρτη της Αθήνας θα πραγματοποιηθούν δράσεις ως εστίες έμπνευσης, ως απεικονίσεις της πραγματικότητας και ως φωνές αφύπνισης κι ενθάρρυνσης.

 

ΣΤΟΑ ΠΡΑΞΙΤΕΛΟΥΣ | 1 Ιουνίου 2017

 

Με στόχο την επανάχρηση των στοών και την αναβίωση των ιστοριών που τις συνοδεύουν, το Removement ξεκινά από τη μικρή θολωτή Στοά της οδού Πραξιτέλους,  η οποία κτίστηκε το 1936. Σύμφωνα με μαρτυρίες των τελευταίων καταστηματαρχών το οίκημα δεν έχει αλλάξει καθόλου, παραμένει όπως όταν πρωτοκτίστηκε. Φιλοξένησε υφασματάδικα και ραφτάδες καθώς και αλληλοεξαρτώμενα ως προς αυτά επαγγέλματα, όπως εκείνο του επισκευαστή ραπτομηχανών, τα οποία στις μέρες μας σταδιακά εκλείπουν. O λόγος της εγκατάστασης και άνθισης αυτών των καταστημάτων ενδυμάτων και υφασμάτων ήταν η ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της πολυώροφης στοάς όπου προστάτευε από το φως του ηλίου τις βιτρίνες των καταστημάτων διατηρώντας το χρώμα των υφασμάτων αναλλοίωτο.  Όπως μας μετέφερε την εμπειρία του ο κύριος  Γιώργος,  ράφτης εν ενεργεία, στον τρίτο όροφο της στοάς «Τότε ο κόσμος έραβε πολύ. Δεν υπήρχαν έτοιμα ρούχα. Τότε μόνο με παραγγελία. Ράβανε τα πάντα, και καλά και καθημερινά. Ούτε τζιν υπήρχανε να πάρεις έτοιμα. Και για κάθε μέρα και για καλό στο ράφτη πήγαινες».

Η εμπορική ιστορία της στοάς καθώς και οι αφηγήσεις των εμπόρων αποτέλεσαν την κύρια πηγή έμπνευσης της χορογράφου και σκηνοθέτιδας Νατάσσας Ζούκα. To Dress Up βασίζεται στο χαρακτηριστικό μιας άλλης εποχής όπου η πρόβα αποτελούσε τη βασική πτυχή της ανθρώπινης ύπαρξης. Πρόβα ενδύματος, πρόβα νυφικού, πρόβα κοστουμιού – όλη αυτή η διαδικασία που αφορά τα μέτρα του ανθρώπινου σώματος και παραπέμπει σε τελετές θανάτου και ζωής. Οι τριάντα σπουδαστές και performers της «Δραματικής Σχολής Αρχή», όπου θα κινηθούν/ δράσουν σε όλους τους ορόφους της στοάς, θα ντύσουν την υπόστασή τους και ταυτόχρονα θα αναμετρηθούν με τη μοναδική μεζούρα, το κοφτερό ψαλίδι και τις μυτερές βελόνες του κορυφαίου δημιουργού της υπαρξιακής αγωνίας Samuel Beckett.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

1 Ιουνίου 2017, 19:00. Είσοδος ελεύθερη

Σύλληψη - Σκηνοθεσία: Νατάσσα Ζούκα

Ερμηνεία: Αδοσίδη Μυρτώ, Βλαστάρη Στεφανία, Ρουσιάκη Κατερίνα, Αντωνίου Λίλιαν, Λύκου Φανή, Λιάκος Γιώργος, Σαράντη Μπέτυ, Μανωλοπούλου Ολίνα, Γκίκα Ραλλού, Κωνσταντίνου Ειρήνη, Τζωρτζίκια Αννα, Χαραλαμποπούλου Ιόλη, Ταμβάκη Μαριλού, Καπετάνιου Στέλλα, Νταντή Δήμητρα, Αϊβαλάκη Στεφανία-Αναστασία, Αντωνάκη Τατιάνα, Αποστολοπούλου Ιωάννα, Αργύρη Φανή, Γκότση Μαρία-Στέλλα, Καναβού Μαριάννα, Κομνηνού Λίνα, Λώλου Νεφέλη, Μακρογιαννάκη Σάντυ, Μανδρινός Δημήτρης, Μπιρμπατάκος Πάνος, Παντοπούλου Περσεφόνη, Στενού Αλίκη, Σωτηρίου Χριστίνα, Σωτηρίου Χριστίνα, Τριανταφύλλου Γιώργος

 

 

ΣΤΟΑ ΚΑΪΡΗ | 2-30 Ιουνίου 2017

Η μικρή στοά με τα μαγαζάκια και τα είδη συσκευασίας μετατρέπεται σε έκθεση σύγχρονης τέχνης

Η Στοά Καΐρη θα φιλοξενήσει εικαστικές παρεμβάσεις, εγκαταστάσεις και video-art σε τρία διαφορετικά επίπεδα, το υπόγειο, τον κυρίως χώρο της Στοάς και τον πρώτο όροφο. Αφετηρία των έργων η ίδια η ιστορία της Στοάς, από τα παλιά καλτσάδικα μέχρι τα σημερινά πωλητήρια ειδών περιτυλίγματος και το εναπομένον οπλοδιορθωτήριο της οικογένειας Παπαϊωάννου. Οι (αλφαβητικά) Τζένη Αργυρίου, Βασίλης Γεροδήμος, Πέγκυ Κλιάφα, Γιώργος Μαραζιώτης, Αντρέας Σάββας και Χρήστος Τόλης με ξεχωριστά μέσα και υλικά μετατρέπουν τους χώρους της Στοάς σε ένα ορμητήριο αλλαγών, χρωμάτων, συναισθημάτων που άλλοτε συντελούν στην αναβίωση της αστικής μνήμης κι άλλοτε προδιαθέτουν την ανάγκη νέων τρόπων επανάχρησης.

Στην είσοδο της στοάς η εγκατάσταση με τίτλο Kniting History του Ανδρέα Σάββα φέρει τη φόρμα αλλεπάλληλων αψίδων, παραπέμποντας σε πολυτελείς, αρχοντικές στοές και περάσματα μέσα σε ένα αρχιτεκτόνημα με πλούσια ιστορία που κρύβεται δίπλα μας από την πατίνα του χρόνου, της απομόνωσης και της αδιαφορίας.

Κατεβαίνοντας στο σκοτεινό και παρατημένο υπόγειο, το A WA IT της Τζένης Αργυρίου μας προσκαλεί να παρακολουθήσουμε την συνομιλία ενός οπτικού υλικού γυρισμένο σε οροφοδιαμέρισμα με τον υπόγειο χώρο της στοάς. Με αυτό τον τρόπο επιδιώκει να αναδείξει την παρατήρηση, την πλήξη και την ονειροπόληση ως θεμελιώδεις αλλά και ξεχασμένες αξίες της καθημερινότητάς μας.

Περιδιαβαίνοντας τον κεντρικό χώρο του ισογείου διαφαίνεται η εγκατάσταση του Γιώργου Μαραζιώτη. Έπειτα από μελέτη της ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής αλλά και την ιστορία της στοάς και με έμφαση στη λειτουργία του οπλοτεχνουργείου, η εγκατάσταση επεμβαίνει «ευγενικά» στον χώρο και «παίζει» με την αντίληψη του κοινού, προτείνοντας μια διαφορετική εξερεύνηση της ιστορικότητας και των μνημών που την έχουν διαπλάσσει.

Σε μια ερημωμένη γωνιά του πρώτου ορόφου, ένας σταυρός φαρμακείου φωτίζει και προτείνει … Change, Change yourself… Η εγκατάσταση της Πέγκυς Κλιάφα αναιρεί το σύμβολο του φωτεινού σταυρού ως τοπόσημο προμήθειας της «λύσης», τοποθετώντας τον σε ένα ανύποπτο σημείο και παροτρύνοντας για μια επανεξέταση αξιών και τρόπου ύπαρξης.

Πλησίον, με μια μισάνοιχτη πόρτα, ο Βασίλης Γεροδήμος σεβόμενος τα απομεινάρια μιας ένδοξης εποχής και παντρεύοντάς τα με δικές του προτάσεις – υλικά,  ενεργοποιεί εστίες μνήμης. Κάθε στιγμή παρουσίας του στη παλιά βιοτεχνία της Καΐρη είναι και μια νέα ανάγνωση της εγκατάλειψης οπότε η έμπνευση παράγεται εκεί, ανεπιτήδευτη και ζωντανή, μέσω μιας γλυπτικής εγκατάστασης.

Στον δεύτερο όροφο της στοάς η ηχητική και διαδραστική εγκατάσταση Power – Time – Reanimation του Χρήστου Τόλη γίνεται ένα ιδιότυπο μουσικό όργανο που επαναλαμβάνει τυχαία και εμμονικά στιγμές από το παρελθόν και το παρόν του συγκεκριμένου χώρου, αξιοποιώντας σύγχρονες ηχογραφήσεις που έγιναν στον χώρο της στοάς, καθώς και μαρτυρίες των ενοίκων της.

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Καΐρη 6, Αθήνα

Ωράριο Έκθεσης: Δευτέρα & Πέμπτη, 10.00-20.00

Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή & Σάββατο: 10.00-18.00

 

 

ΣΤΟΑ ΑΡΣΑΚΗ | 9-10, 21 & 30 Ιουνίου 2017

 

Η Στοά Αρσάκη αποτελεί μία από τις πιο εντυπωσιακές Στοές της Αθήνας, με πλήθος περαστικών να τη χρησιμοποιούν ως «πέρασμα» καθημερινά. Παρ’ όλα αυτά, η αίσθηση της μη-χρήσης και του «κενού» κατακλύζουν την επιβλητική αυτή στοά με τη μακρόχρονη ιστορία της. Με την ευγενική παραχώρηση και συνεργασία της Στοάς του Βιβλίου και της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, η Στοά Αρσάκη θα φιλοξενήσει τρεις διαφορετικές performances που προτείνουν η κάθε μία από άλλη οπτική γωνία την επαναφορά της Στοάς όχι μόνο ως πέρασμα, αλλά ως χώρο συνάθροισης, ξεκούρασης και ανάπαυλας: μία όαση στο κέντρο της πόλης. Τις τρεις performances σκηνοθετούν και συνθέτουν η χορογράφος-performer Μαριάννα Καβαλλιεράτου (Παρασκευή 9 Ιουνίου στις 20.00 & Σάββατο 10 Ιουνίου 11.00 & 20.00), ο σκηνοθέτης-ηθοποιός Κωνσταντίνος Ντέλλας (21 Ιουνίου 2017 στις 15.30) και η χορογράφος-performer Μαριέλα Νέστορα (30 Ιουνίου 2017 στις 15:00).

 

Πώς είναι  μια ΠΑΥΣΗ μέσα στην ροή της πόλης; Συνεχής κίνηση, σε πολλαπλές ταχύτητες και ρυθμούς. Δρόμος, οχήματα, πεζός. Στάση.

 

Με στόχο την επανάχρηση των στοών και την αναβίωση των ιστοριών που τις συνοδεύουν, το Removement φιλοξενείται στη Στοά Αρσάκη όπου η performance STREAM της Μαριάννας Καβαλιεράτου θα διερευνήσει την έννοια της παύσης όχι μόνο αναφορικά με τις παρελθοντικές ένδοξες στιγμές της πολύβουης στοάς αλλά και σε σχέση με την πολυτάραχη πραγματικότητα της Αθήνας. Σε δεύτερο επίπεδο, η επόμενη πηγή έμπνευσης της Καβαλιεράτου αφορά τις διαφορές στην κίνηση, στην κατεύθυνση και στη ροή μεταξύ χορευτών, επισκεπτών και περαστικών μέσα στη στοά, και την πιθανή αλλαγή κινητικής συμπεριφοράς αυτών από τους κεντρικούς δρόμους στον άνετο κυκλοφοριακό διάδρομο της Στοάς Αρσάκη. Το σημείο ενδιαφέροντος της performance, η παύση, τοποθετείται στο κέντρο της Στοάς κάτω από το θόλο της γυάλινης οροφής. Η παύση ''επενδύεται'' με μαλακές ογκομετρικές κατασκευές που θα προσφέρουν την ανάπαυση στον επισκέπτη και ταυτόχρονα θα γίνουν εργαλείο κίνησης των τριών χορευτών που συμμετέχουν στην performance (Ιωάννα Αποστόλου, Κλήμης Εμπέογλου και Αλέξης Φουσέκης), καθώς και των σπουδαστών performers από την «Δραματική Σχολή Αρχή».

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

9 Ιουνίου, 20.00. 10 Ιουνίου, 11.00 & 20.00. Είσοδος ελεύθερη

Σύλληψη - Σκηνοθεσία: Μαριάννα Καβαλιεράτου

Ερμηνεία: Ιωάννα Αποστόλου, Κλήμης Εμπέογλου, Αλέξης Φουσέκης

Και οι σπουδαστές της Δραματικής Σχολής Αρχή: Σταύρος Καστρινάκης, Σύλβια Τριβυζά, Μυρτώ Γιανακούρη, Ναταλία Ζήκου, Βλαδίμηρος Γιαννακάκος, Δέσποινα Χαλκορόκα, Κατερίνα Φαχούρη, , Αλέξανδρος Δαρμάνης, Ραφαήλ Σιδηρόπουλος, Αναστασία Χουρδάκη, Ιωαννέτα Πανδή,, Ανθίας Μπαλής, Όλγα Καπαγιορίδου.

 

Η Στοά Αρσάκη ως σημείο συνάντησης. Το πέρασμα ως τόπος στάσης.

 

Η διαδραστική performance ΠΙΚ-ΝΙΚ [the urban version] του Κωνσταντίνου Ντέλλα θα δημιουργήσει τις συνθήκες για μια συνάθροιση στις 21 Ιουνίου, την ημέρα του θερινού ηλιοστασίου και την παγκόσμια ημέρα μουσικής. H συνάντηση, που θα λάβει χώρα στο αίθριο της στοάς από το μεσημέρι έως τη δύση του ήλιου, θα πλαισιωθεί από τους ήχους του πιάνου που υπάρχει στο, κλειστό πλέον, καφέ «Ορφέας» και θα προτείνει το αίθριο ως σημείο ανάπαυλας ανάμεσα στις δύο κεντρικές αρτηρίες της πόλης.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

21 Ιουνίου, 15.00. Είσοδος ελεύθερη

Σύλληψη - Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ντέλλας

Η συμμετοχή του κοινού, το οποίο θα έχει ενεργό ρόλο, είναι ουσιαστική για την εξέλιξη του ΠΙΚ-ΝΙΚ [the urban version] και επιβεβαιώνεται έπειτα από την συμπλήρωση φόρμας συμμετοχής.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΕΡΓΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΔΕΑ

Το Removement ως ευρύτερο project, είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον τόπο και τον χρόνο στον οποίο παρουσιάζεται, και αποσκοπεί στη συνθετική παρουσίαση των εννοιών της κίνησης και της μεταβολής που διακρίνονται ποικιλοτρόπως σε έναν τόπο.

Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2015 στο Εργοστάσιο Τεχνών Σαντορίνης (SAF), φιλοξενώντας Έλληνες και διεθνείς καταξιωμένους καλλιτέχνες (Zilvinas Kempinas, Στέλλα Μπολωνάκη, Γιώργος Μαραζιώτης, Γεωργία Δαμιανού, Όλγα Μπογδάνου, Άννα-Μαρία Σαμαρά, κ.ά.), με τη θεματική να επικεντρώνεται στη γεωφυσική ιδιαιτερότητα του τόπου, καθώς και στην έντονη τουριστική και κοινωνικοπολιτική ανάπτυξη των τελευταίων δεκαετιών.

Το Removement στην Αθήνα πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και με την ένθερμη αποδοχή και ευγενική παραχώρηση των ιδιοκτητών/ενοικιαστών των Στοών Καίρη, Αρσάκη και Πραξιτέλους.

 

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Καλλιτεχνική Διεύθυνση - Επιμέλεια: Μαρία Βασαριώτου

Σχεδιασμός Παραγωγής - Καλλιτεχνικός Σύμβουλος: Κωνσταντίνος Σακκάς

Κοινωνιολογική Έρευνα: Πωλίνα Γιωλτζόγλου

Βοηθοί Επιμελητή - Εκτέλεση παραγωγής: Γιώργος Νομικός, Γεωργία Ελένη Τιγκινάγκα

Βοηθός Οργάνωσης Παραγωγή: Κατερίνα Κώτσου

Προβολή - Επικοινωνία: Γιώργος Κατσώνης

Οπτική επικοινωνία - Σχεδιασμός: komodo  

Φωτογραφία: Xρήστος Καρνάκης

Social Media: Φλώρα Κοπέλου

Διοργάνωση - Παραγωγή: Delta Pi

 

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

info@re-movement.gr

www.delta-pi.org/removement

www.facebook.com/projectRemovement

#removement_project